Herregud vilket babbel.

Nu ska jag kolla på ett nytt avsnitt av The Hills. Finns det någon som gillar det programmet lika mycket som jag? Alltid lika underhållande och oftats bjuder dem på en massa snygga outfits. USA är ett land som jag länge velat besöka, ända sen jag var 13-14 år har jag velat åka dit. Det var då en äldre kilkompis flyttade dit, eller rättare sagt min pappa var tillsammans med en kvinna, vars son flyttade dit, och vi var/är goda vänner allihopa fortfarande. Och jag har länge velat åka och hälsa på honom, och nu bor även hans bror där. Men det har alltid kommit något emellan, jag har nog inte varit riktigt mogen för det men det handlar nog mest om att det kostar mycket pengar. Men det är en dröm, som ska bli verklighet inom en snar framtid. Samtidigt som kan tycka att mycket i USA är fel, mycket handlar om pengar och det är hemskt hur dem kan slänga ut riktigt sjuka människor på gatan från sjukhusen bara för att dem inte har råd med sjukhusförsäkring. Där är det ju så, har man ingen sjukförsäkring har man heller ingen plats på något sjukhus. Så alla människor har inte rätt till sjukvård i USA, det är ju  sådan enorma klasskillnader. Här i sverige betalar vi ju skatt, vilket många kan tycka är fel, att vi betalar för mycket, men det ger också alla i sverige rätt till sjukvård oavsett inkomst. Sålänge man betalar skatt så spelar det ingen roll om du är miljonär eller tjänar en vanlig hederlig lön. Vi har ju såkallad gratis sjukvård i sverige, det kan kosta någon hundra lapp, men oftast inte mer och det är ingenting när man tänker efter. Nu när jag låg på sjukhus nere på Kreta hamnade jag ju på ett privatsjukhus, det var jättefint och dem tog mycket väl hand om mig. Jag fick höra att dem kör sällan turister till dem allmäna sjukhusen för att det är väldigt lågstandard, men jag har hör annat nu. Och det är ju väldigt dyrt att ligga på privatsjukhus och dem vet ju oftast att jag som turist kan eller måste betala. Så nu i dagarna fick jag en räkning hem från sjukhuset på Kreta att jag ska sätta in 15000 kr på deras konto, inte klokt eller hur? Vi hade reseförsäkring men tydligen täcker den bara upp till 2000 kr, så nu får hemförsäkringen gå in och täcka upp och jag hoppas verkligen att det löser sig. Oj, vad jag babblar på, var ju inte meningen att detta inlägg skulle handla om detta. Men i alla fall, USA lockar ändå, för det känns som en helt annan värld, det är bara något jag vill ha upplevt, jag vill se med egna ögon allt man ser på TV, jag vill se hu människorna verkligen är och självklart prova på shoppingen. Sen i januari flyttar ännu en nära killkompis dit så då har jag ännu en anledning till att åka dit.

Nej, The hills var det.

Puss

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0