Information.

Hej på er : )
Det finns vissa som undrar lite om utbildning som jag går just nu så därför tänkte jag dela med mig av det jag vet.
Jag läser alltså till florist ute i Oxie, Malmö på Ingvar Strandhs Blomsterskola. Den utbildningen jag går på är uppdelad i olika steg, steg 1 och steg 2. När man läst dem två stegen har man fått en grundutbildning. Sen finns det även steg 3, det är en mer djupgående kurs där man även om man vill kan ta ett såkallat gesäll prov. Efter varje steg får man ett diplom + betyg. Det är en vuxen utbildning (finns även som gymnasieutbildning) men vi får gymnasiebetyg, eller om det är högskolabetyg. Är inte riktigt säker på va det räknas som. Steg 1 sträcker sig från augusti till januari, och vill man sen hoppa på steg 2 direkt börjar den i februari och sträcker sig till augusti. Man kan själv välja när man vill läsa dem olika stegen, vilket jag tycker är jättebra. Det finns däremot en 40 veckors grundutbildning (samma som steg 1 & steg 2 tillsammans) men då läser man hela tiden och kan inte själv välja att kanske dela upp det.
Man har även praktik vid ett antal tillfällen och då är man ute i 4 veckor, som en del av utbildningen.

Sådär ja : ) Nu ska jag ta och äta lite lunch. Vi hörs snart

Puss

Kommentarer
Postat av: sarah

var har du tagit vägen? :)

2008-10-01 @ 14:01:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0