Ska du ha gardiner sen?

Nu är vi igång här hemma och tvätten är snart klar. Har hunnit plugga lite och skurat toaletten. Det är skönt när man är två som delar på allt. Jag gjorde klart för Mikey redan från början att jag är inte den kvinnan som tvättar, städar, diskar och skurar utan hjälp, jag sa direkt att ska du bo med mig så delar vi på alla sysslor. Men jag tror att Mikey visste om det redan innan vi flyttade. Men däremot min farmor lever kvar på stenåldern, och det är faktiskt intressant att se hur svårt det kan vara för vissa äldre personer att ändra sitt tanke sätt. När jag träffar min farmor eller pratar med henne i telefon, vilket händer ganska ofta så frågar hon alltid. Lagar du mycket mat? Vad fint du har gjort det här hemma! Ska du ha gardiner sen?
Städar du ofta? Du, du du! Jag får jämt påminna henne om att Mikey faktiskt bor här också, han lagar också mat, han är faktiskt den som tvättat mest av oss, och han vill kanske också ha gardiner och vara med och välja ut. Farmor brukar skratta och säger att för henne låter det konstigt att höra att en man kan göra allt detta, för det var ju inte alls så på hennes tid. Men jag har ändå alltid trott att farmor har hängt med lite i tiden, ändrat sitt tankesätt och allt det där. För hon är ändå ganska öppensinnad. Men jag vet att hon försöker, och jag brukar påminna henne och säga "Farmor, välkommen hem till mig och välkommen till 2000-talet".  Men det är kanske bara vi som har det såhär hemma hos oss? Hur har ni det hemma. Är det ni kvinnor som fixar och donar, och är det mannen som spikar, skruvar, lagar och annat sånt där typiskt manligt, enligt vårt samhälle. Hur har ni det hemma?

Lunch!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0